Hur jag redigerar mina bilder

FRÅGA


SVAR

Jag började med att öppna bilden i Camera Raw 6.0. För att kunna fixa till det mesta med bilden redan där.

Där brukar jag oftast använda mig av: white balance, exposure, fill light, brightness och contrast. Beroende på vad jag tycker behövs till bilden. Sedan öppnar jag bilden när jag känner mig klar här.

Därefter började jag ta bort diverse prickar/finnar/ärr med verktyget: Spot Healing Brush Tool


När jag känner att jag är klar med det verktyget. Så forsätter jag redigera bilden med verktyget: curves, där jag drar i "linjen" beroende på hur mycket kontraster jag vill ha i bilden.


När jag är klar med det så brukar jag lägga till extra skärpa vid ögonen. Mest för att jag tycker bilden blir snyggare då. Använder mig då av verktyget: Sharpen Tool


Resultat av Sharpen Tool


Därefter bestämde jag mig för att jag ville ha bilden i svartvit.



Dock ville jag inte att bilden skulle vara helt svarvit, utan jag trycker på Tint och väljer att Saturation ska vara på 5% och att Hue ska vara på 42°.


Då får jag resultatet:


Efter det brukar jag vilja markera fotot lite bättre. Och använder då verktyget: Burn Tool



Efter det börjar jag använda borsten i önskad storlek och för sedan runt borsten i alla hörn på bilden. För att det ska bli mörkare och för att bilden på personen ska bli mer markerad.

(Jämför med ovanstående bild, så ser du skillnad)

Efter det så går jag in på: Unsharp Mask. Där jag sedan väljer hur mycket/lite skärpa jag vill ha i hela bilden.


Sen sparar jag ner bilden till 640px i bredd (för det är den bredd jag har på min blogg) därför att bilden både ska få  samma resultat som i Photoshop som på bloggen.


Och till sist sparar jag den i JPEG-format för att kunna ladda upp bilden här i bloggen. Och då fick jag resultatet:


Hoppas denna tutorial var någorlunda användbar! :)

Kommentarer
Postat av: wendela

hur får man tag på Camera Raw 6.0 då ? :)

2011-06-06 @ 22:32:16
Postat av: Viktoria - Wendela

Camera Raw 6.0 ingår i Photoshop CS5, Så det är så man får tag på det. :)

2011-06-07 @ 00:03:25
URL: http://viktoriagr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0